Tidskriften Ä uppmärksammar benskörhet och tandvård

Juni 15, 2020

Tidningsutklipp

Tidskriften Ä publicerade i nr 2 2020 en artikel med Charlotta Ellby om hennes doktorandprojekt om benskörhet och tandvård. Bakom tidskriften står Riksföreningen Sjuksköterskan inom äldre- och demensvård, som vänder sig till sjuksköterskor och andra yrkesgrupper runt den äldre patienten.

Nedan kan kan du ladda ner och läsa artikeln i sin helhet i pdf format:

Osteoporos och tandvård, Ä 2020:1

Charlotta Elleby arbetar som sjukhustandläkare på Folktandvården Stockholms sjukhem sen starten för snart sju år sen. Sen fyra år tillbaka är Charlotta doktorand på sektionen för allmänmedicin och primärvård på institutionen för Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle på KI och bedriver forskarstudierna parallellt med det kliniska arbetet. Doktorandprojektet handlar om olika metoder att identifiera risk-individer för benskörhet och allmän skörhet inom tandvården och är ett samarbete mellan odontologi och medicin. I mars 2020 passerade Charlotta sin halvtidkontroll.