mar

Remissvar – Nationella riktlinjer Demens

Mars 8, 2017

Socialstyrelsens logotyp

ACT genom Pia Skott medverkar i SLL:s  remissvar på Nationella riktlinjer demens. Nya nationella riktlinjer ska förbättra vården vid demenssjukdom. Med bättre utbildad personal och mer dagverksamhet vill Socialstyrelsen förbättra vård och omsorg för dem som drabbas av demenssjukdom. Detta är några av rekommendationerna som man tagit fram i de nya nationella riktlinjerna.

Pia Skott har deltagit i arbetet med ett remissvar på de föreslagna riktlinjerna tillsammans med “nätverket för demensfrågor inom SLL”. I nätverkets svar poängteras vikten bibehållen tandvårdskontakt samt föreslås att munhälsan bör ingå som en del av den sammanhållna uppföljning som föreslås för personer med demensdiagnos (SIP) vidare föreslås munhälsa och nutrition följas upp genom en definierad indikator. Nätverkets fortsatta arbete kommer att fokusera på respektive kommuns lokala genomförandeplan för de uppdaterade riktlinjerna som Socialstyrelsen väntas fatta beslut om under våren 2017.